Syltkakor "Fikon & Drottning"

Först får jag be om ursäkt för den urusla uppdateringen här på bloggen.
Tiden har försvunnit, jag har sen sist påbörjat min yrkesvux-utbildning - bageri/konditor och bakar egentligen mer än någonsin! Två dagar i veckan är jag dessutom på Ica Kvantums bageri vilket givetvis är jättekul!

Hur som helst har jag ju fotograferat något av det jag har bakat här i mitt eget kök och första inlägget får bli syltkakorna jag tog med till min fina Emmelie när vi hälsade hennes & Oskars underbara lilla Ebba välkommen till världen!

"Fikonkakor" blir absolut en ny favorit till kaffet här hemma.





Recept
ca 25st.

4½ dl vetemjöl
½ dl finkornigt störsocker eller 1 dl florsocker (jag använde florsocker)
200 gram smör
1 tsk vaniljsocker

sylt eller marmelad
(jag använde fikonmarmelad och drottningsylt)

Kör mjöl, socker, smör och vaniljsocker med degkrokar på låg hastiget till en jämn, slät deg.
Rulla ut fyra stycken lika långa och tjocka längder, lägg dessa under varandra och skär sedan jämna bitar. Rulla bitarna till bollar och lägg i småbrödsformar (ungefär 20g per boll är lagom storlek).
Gör en liten grop i mitten på bollarna och fyll med valfri sylt.
Grädda i mitten av ugnen ca 10-15 minuter i 175 grader.



1 kommentar:

  1. Hej! Vilken fin blogg du har, och vilken talang med alla tårtor och andra bakverk=) Såg att du läste till konditor som vuxen, men vart gör du det någonstans? Jag har letat efter utbildningar där det inte krävs tidigare utbildning... kram

    SvaraRadera